RENOWACJA AKUSTYKI

  • szczegółowe oględziny oraz fachową opinie na temat stanu instrumentu;
  • indywidualną wycenę renowacji, lub przedstawienie kilku jej opcji;
  • suszenie dna rezonansowego instrumentu do odpowiedniej temperatury, jeśli zachodzi taka potrzeba;
  • klejenie oraz wzmocnienie żeber instrumentu, jeśli te nie trzymają się stabilnie;
  • szlifowanie (czyli usunięcie starej powłoki lakieru), szpanowanie (czyli wypełnienie elementami drewnianymi ubytków, bądź pęknięć widocznych na dnie rezonansowym instrumentu) oraz lakierowanie dna instrumentu;
  • wykończenie dna rezonansowego w zależności od życzenia klienta: w macie, lub w połysku;
  • wybór idealnego logo na dno instrumentu, w zależności od marki oraz roku produkcji instrumentu;
  • czyszczenie sztyftów mostkowych;
  • renowacja mostków: basowego oraz wiolinowego, jeśli widoczne są głębokie pęknięcia bądź też ich dorobienie;
  • polerowanie części stalowych, tj. śrub, sztycy;
  • lakierowanie ramy żeliwnej instrumentu, w zależności od życzenia klienta w macie, bądź na wysoki połysk. Barwa lakieru często zależy od marki instrumentu;
    opisanie ramy żeliwnej instrumentu;
  • spawanie ramy żeliwnej, jeśli są widoczne pęknięcia;
  • spawanie ramy żeliwnej, jeśli są widoczne pęknięcia;
  • wymiana wszystkich części filcowych;
  • wymiana kołków stroikowych, często stosujemy kołki firm: Diamant, Klinke, Biene;
  • wymiana strun na nowe: Roslau, Paulello, Heller; Keleman;
  • wymiana strojnicy instrumentu, w zależności od marki instrumentu bądź życzenia klienta stosujemy materiały takie jak: Delignith, Bolduc oraz Pisz s.a.
  • cwikowanie, biglowanie oraz końcowe strojenie.

RAMA

Rama żeliwna, zwana często płytą, wykonywana z żeliwa z jednego odlewu jest podstawową konstrukcją instrumentu. To właśnie rama żeliwna podtrzymuje wszelkie naprężenia będące rezultatem naciągu strun.
W dalekiej przeszłości, rama była przygotowywana z drewna, które mimo wszystko pod ogromnym napięciem strun wyginało się we wszelakie strony. Aby uniknąć procesu wypaczania się drewna, specjaliści tamtych epok musieli utrzymać struny na niższym napięciu, co mimo wszystko powodowało subtelniejsze brzmienie. Jednak dzięki gwałtownemu rozwojowi przemysłu hutniczego w XIX wieku zaczęto tworzyć najprawdziwsze ramy żeliwne, które pozwoliły na poważniejsze naprężenie strun co w konsekwencji doprowadziło do doniosłego dźwięku współczesnego instrumentu.
W naszej firmie przeprowadzamy bardzo dokładne oględziny instrumentu, tj. w szczególności ramy żeliwnej, która powinna być w doskonałym stanie. Nie można tutaj tolerować nawet najmniejszych widocznych gołym okiem pęknięć. Ramę żeliwną, w zależności od jej aktualnego stanu, poddajemy procesowi dokładnego wyczyszczenia w celu sprawdzenia istnienia jakichkolwiek ubytków, spawania, jeśli okazuje się, że takowe na ramie są, szlifowania oraz piaskowania aby przywrócić jej przepiękny opływowy kształt a następnie lakierujemy ją. Barwa oraz odcień lakieru w dużej mierze zależą od marki instrumentu bądź często indywidualnego projektu klienta.

STROJNICA

Strojnica, jako jeden z najważniejszych elementów mimo, iż bezpośrednio niewidoczny w większości instrumentów, ma za zadanie utrzymanie tzw. stroju (melodii) w instrumencie. Niestety piękna i nowa strojnica po dość długim użytkowaniu instrumentu, a mowa o dziesięcioleciach, zdarza się, że ulega eksploatacji. Z biegiem czasu otwory po kołkach stroikowych wbitych w strojnice poszerzają się i nie trzymają kołków na tyle wystarczająco, aby instrument mógł być nastrojony, drewno wypacza się, kurczy, wygina lub po prostu pęka i traci zdolność mocowania i utrzymania stroju w instrumencie. W takich wypadkach, jesteśmy zmuszeni wymienić strojnicę. W naszej firmie używamy strojnic różnego pochodzenia, tj. Delignith, Bolduc lub Pisz s.a.
Delignith, to pochodzenia niemieckiego wielowarstwowa sklejka wykonana z drewna bukowego. Strojnica, w zależności od potrzeby instrumentu składa się z kilku warstw. Okleina bukowa szczyci się wysoką jakością, jej warstwy są ściskane modyfikowaną żywicą fenolową na gorąco. Tego typu strojnica jest używana przez fachowców na całym świecie.
Bolduc, to strojnica pochodzenia kanadyjskiego, zwana również ‘płytą klonową’, wykonana z drewna klonowego. Strojnica sklejona jest w taki sposób, aby warstwy były odporne na zmianę temperatury i pojawienia się ewentualnej wilgotności a mimo to przestępne do strojenia instrumentu. Przy renowacji instrumentów marki Steinway & Sons używamy wyłącznie sklejki Bolduc.

STRUNY

Struny to kolejny priorytet w naszym fachu. Wygląd i estetyka instrumentu jak najbardziej wpływają na naszą decyzje o remoncie czy kupnie instrumentu, jednak jego dźwięczność, często mocna, wzniosła a czasami romantyczna i subtelna sprawiają, że po prostu zakochujemy się w danym pianinie czy fortepianie.
Aby instrument był dźwięczny na tyle na ile go w 100% stać, musimy dokładnie wymierzyć struny aby idealnie dopasować ich nowy zestaw. Producenci, do których mamy pełne zaufanie w tej dziedzinie to: Paulello, Heller, Reslau, Kelemen czy oryginalne struny Steinwaya używane wyłącznie dla tej samej marki fortepianu.
·         PAULELLO
Stephen Paulello, światowej sławy pianista, miał na celu rozwiązanie technicznego i estetycznego problemu strun basowych w instrumentach klawiszowych. W 1996 roku zaczął pracę nad strunami w 1996 roku, i do tej pory firma prężnie się rozwija. W tej chwili struny można dostać w dwóch wersjach: niklowanej oraz polerowanej.
·         HELLER
Gregor Heller zaczął pracę nad strunami basowymi w 1985 roku i konsekwentnie powtarzał, że “Jakość zawsze zwycięży”. Do dziś struny Hellera odznaczają się niezwykłą jakością i materiałem najwyższej jakości. Heller to zarejestrowany znak towarowy.
·         RESLAU
Firma Reslau to światowy dostawca strun do instrumentów muzycznych

SPAWANIE

Spawanie ramy żeliwnej to nie lada zadanie. Akustyk, czyli osoba zajmująca się m.in. ramą żeliwną musi mieć świetne oko aby wychwycić najmniejsze pęknięcie w ramie, ponieważ w przeciwnym razie, niezauważenie tejże wady może przyczynić się do wielu dysfunkcji w instrumencie.
Jeśli chodzi o sam proces spawania instrumentu, w profesjonalnej firmie, nie można tego kojarzyć z ogromną ‘nadwarstwą żeliwa’ znajdującą się w miejscu pęknięcia na ramie. Skupiamy uwagę nie tylko na funkcjonalności instrumentu, ale również na jego estetyce. Stąd nasz klient może być pewny, iż po renowacji ramy nie będzie w stanie wskazać ponownie miejsca, w którym rama była spawana.

KOŁKI

MOSTKI

DNO REZONANSOWE